Miljardenovername in whisky

Whisky-maker Suntory wil concurrent Beam voor $16 miljard en een 25% premie overnemen. Dat heeft de Japanse grootmacht in whisky en bier maandag bekendgemaakt. Daarmee wil Suntory merken als Maker’s Mark, bourbonmerk Jim Beam en de cognac van Courvoisier overnemen.

Als de overname slaagt, wordt daarmee de derde producent ter wereld gevormd. Suntory legt $83,50 per aandeel op tafel, en nemen ook de uitstaande schuld van Beam over.

Suntory verliest marktomzet in het vergrijzende thuisland en zoekt zijn heil buiten Japan. Het bedrijf, dat vorig jaar €3 miljard ophaalde met de grootste Aziatische beursgang van 2013, is de grootste Japanse producent van whisky.

Het bedrijf is ook een belangrijke fabrikant van frisdranken, onder meer door de overname van Orangina Schweppes in 2009.

Door de overname, die nog moet worden goedgekeurd door toezicht- en aandeelhouders, ontstaat een bedrijf met een jaaromzet van ruim $4,3 miljard. Suntory verkrijgt ook onder meer wodkamerk Pinnacle en de tequila van Sauza